Inwestor indywidualny na budowie domu może zaoszczędzić nawet 1/3 kosztów w porównaniu do lat ubiegłych. Wg danych GUS w przeciągu pięciu miesięcy br. spadek cen materiałów budowlanych stopniowo wyhamowuje, więc ten sezon budowlany może okazać się niezwykle korzystny dla realizacji inwestycji.
Na przestrzeni 2 lat najbardziej potaniał styropian, spadły znacząco również ceny niektórych materiałów zbrojeniowych, dachówki, cegły, bloczków silikatowych oraz betonu.
- Prognozujemy, że sytuacja na rynku materiałów budowlanych stopniowo się ustabilizuje powodując nieznaczne obniżki cen. – mówi Robert Pierzchała Dyrektor Marketingu ARCHETON Sp. z o.o. – Obecnie konkurencja cenowa będzie stymulować budownictwo jednorodzinne. Tanie materiały i tanie wykonawstwo. Wykonawcy, deweloperzy już nie dyktują warunków finansowych.
Wciąż jest utrzymana względna stabilność budownictwa indywidualnego, mimo spadku udzielonych pozwoleń na budowę i rozpoczętych budów w stosunku do roku poprzedniego. Wartość dodana brutto w budownictwie w porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku wzrosła odpowiednio o 3,4 %. Sytuacja z miesiąca na miesiąc poprawia się. Wartość dodana brutto w budownictwie w I kwartale 2009 r. zmieniła się o +0,5 %. Biura projektowe odnotowują stały wzrost sprzedaży gotowych projektów domów.
Dla firm branży budowlanej głównym czynnikiem utrudniającym prowadzenie działalności jest konkurencja ze strony innych firm (60% badanych przedsiębiorców w maju br., 48% w maju roku 2008). Idący za tym ogólny spadek popytu oraz trudności w uzyskaniu kredytu przyczyniają się do postępującego spadku cen, co jest też niezwykle pożądaną sytuacją dla potencjalnych klientów.
Nastroje branży budowlanej stopniowo się poprawiają w stosunku do minionych miesięcy. Najbardziej zagrożone czują się małe przedsiębiorstwa. Jest również odczuwalny wolniejszy spadek zamówień. Wpływa na to zarówno sytuacja na rynku finansowym jak i sezon budowlany, w którym nie występuje już niedobór pracowników.
- Stabilność firmy i jej elastyczność to teraz najbardziej pożądane elementy w obsłudze inwestora – dodaje Anna Macina specjalista do spraw marketingu ARCHETON Sp. z o.o. – Warto zweryfikować obsługę klienta w czasach kryzysu. Klient każdą złotówkę ogląda dwa razy, zanim ją wyda. Jesteśmy przykładem firmy, która niezależnie od zawirowań na rynkach finansowych zawsze dbała o klienta i budowała z nim więzi. Ci, którzy inwestorem zajmowali się zwykle z doskoku teraz na tym tracą.
Dla wielu osób niskie ceny to „okazja”, która jest bodźcem do rozpoczęcia inwestycji. Z początkiem każdego roku wiele firm podnosi ceny. Ci, którzy tego nie uczynili poniekąd zapewnili sobie konkurencyjność na rynku jednocześnie intensyfikując pozyskiwanie nowych zleceń.
Źródło: www.archeton.pl
fot. W-A.pl