Od momentu powstania stowarzyszenia otrzymuję bardzo dużo maili z poparciem dla naszej działalności, a także wiele zapytań o różne aspekty naszej pracy. Jest tego tak dużo, że w nawale bieżących spraw nie starcza mi czasu, żeby wszystkim odpowiedzieć. Przepraszam. Nowy Rok to świetna okazja, żeby nadrobić te zaległości i pokazać, co zrobiliśmy.
Podstawową sprawą była zmiana strategii działania stowarzyszenia. Zrezygnowaliśmy z pomysłu samodzielnego napisania ustawy, mającej za zadanie ograniczyć ilości reklam w przestrzeni publicznej. Materia prawna okazała się niezwykle skomplikowana, a szanse na uchwalenie tej ustawy w drodze inicjatywy obywatelskiej, w świetle dotychczasowej praktyki, oceniliśmy jako niewielkie. Postanowiliśmy skupić się na działalności lobbingowej. Z jednej strony staramy się doprowadzić do poważnego potraktowania tematu przez decydentów, z drugiej – budzić powszechną świadomość istnienia problemu poprzez działania medialne i akcje bezpośrednie. Z perspektywy minionego roku okazało się to niezwykle słuszną decyzją.
We współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zorganizowaliśmy dużą debatę o reklamie w przestrzeni publicznej, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, władz Warszawy, firm outdoorowych, przedstawicieli stowarzyszeń urbanistów i architektów oraz mediów.
Zorganizowaliśmy dwa publiczne, multimedialne pokazy zdjęć – w Zamku Ujazdowskim i Info Qultura 2016. Przy pomocy rzutników wideo pokazaliśmy kilka tysięcy zdjęć z całej Polski – efekt prac dokumentacyjnych naszego stowarzyszenia, obrazujących proces zawłaszczania i degradacji przestrzeni publicznej naszego kraju przez reklamę.
Wzięliśmy udział w spotkaniu z Ministrem Infrastruktury w sprawie zmiany niektórych ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Wskazaliśmy na braki w tych ustawach w interesującym nas zakresie. Wystąpiliśmy do Ministra Infrastruktury z oficjalnym, pisemnym wnioskiem o rozpoczęcie prac nad Ustawą o estetyce przestrzeni publicznej.
Przygotowaliśmy i wdrożyliśmy multimedialny program edukacyjny dla młodzieży szkolnej pt. „Przestrzeń publiczna – przestrzeń wspólna". Celem zajęć jest rozbudzenie świadomości współ-odpowiedzialności dzieci za wygląd i estetykę otoczenia.
W okresie od marca do listopada organizowaliśmycomiesięczną akcję „CZYSTE MIASTO", polegającą na usuwaniu nielegalnych reklam wiszących na latarniach,sygnalizacji świetlnej, barierkach, drzewach itp. Staramy się w ten sposób zwrócić uwagę na problem i zachęcić mieszkańców miasta do aktywnego kształtowania stanu estetyki przestrzeni publicznej.
Już dziś zapraszamy na kolejną akcję w marcu 2009.
Wystąpiliśmy z oficjalnym wnioskiem do Ministra Kultury o:
-
uznanie stanu estetyki przestrzeni publicznej za problem z obszaru kultury narodowej i wsparcie naszych starań w Ministerstwie Infrastruktury o stworzenie odnośnej Ustawy
-
usunięcie wielkoformatowych reklam z budynków należących do instytucji kultury i leżących w gestii MK
-
wsparcie inicjatywy wprowadzenia do szkół jednej godziny lekcyjnej rocznie, poświęconejwspółodpowiedzialności młodzieży za stan estetykiprzestrzeni publicznej.
Biorąc udział w pracach warszawskiej Komisji d/s Plastyki, wystąpiliśmy z inicjatywą o przywróceniestanowiska Miejskiego Plastyka i o przywrócenie lekcji plastyki do programu szkół.
Wzięliśmy udział w akcji rewitalizacji ulicy Nowy Świat pt. STOP GRAFFITI, zorganizowanej przez stowarzyszenia Smolna, Chmielna, Nowy Świat oraz stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych. Dzięki naszym staraniom do akcji przyłączyli się harcerze. Wspólnymi siłami usunęliśmy większość graffiti z fasad i bram tej pięknej, zabytkowej ulicy.
Bierzemy aktywny udział w wielomiesięcznych obradach Warszawskiego Okrągłego Stołu Reklamowego. Jest to inicjatywa Rady Warszawy po naszej debacie w Zamku Ujazdowskim, której zadaniem jest wypracowanie zasad współpracy miasta z firmami outdoorowymi.
Dokument końcowy obrad tego gremium ma zostać przekazany Ministerstwu Infrastruktury jako propozycja konkretnych rozwiązań prawnych, przydatnych w tworzeniu aktu prawnego, porządkującego zasady umieszczania reklam w przestrzeni publicznej.
Staraliśmy się też zainteresować problematyką chaosu w przestrzeni publicznej media. O naszych działaniach i inicjatywach można było usłyszeć między innymi w Programie I Polskiego Radia, Radiu Tok FM, Radiu Kampus, Radiostacji, radiu Euro, Radiu Roxy FM, Polsat News, Polsat Info, Dzienniku Telewizyjnym TVP1, Panoramie TVP2, programie Pytanie na śniadanie, TVP2, w TV Puls, Faktach TVN i TVN24, w artykułach prasowych w Rzeczpospolitej, Gazecie Wyborczej, Dzienniku, oraz w magazynach Aktivist, Brief, Poligrafika, Euro26, Student, Urbanista i Outdoor Media.