28 kwietnia o godz. 18.00 zapraszamy do Międzynardowego Centrum Kultury (IV p.) na wykład o wybitnym artyście László Moholy-Nagy i biocentrycznym widzeniu świata. Wygłosi go prof. Olivier Botar, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Manitoba w Kanadzie.
Olivier Botar urodził się w Toronto w rodzinie węgierskich emigrantów. Studiował geografię urbanistyczną na Uniwersytecie Stanu Alberta oraz planowanie miejskie i regionalne na Uniwersytecie w Toronto. Na tej drugiej uczelni studiował oraz doktoryzował się z dziedziny historii sztuki.
Jego głównym obszarem zainteresowań jest modernizm w Europie Środkowej na początku XX w., w szczególności na terenach Węgier i Niemiec. Ponadto prowadzi badania poświęcone zjawisku biocentryzmu w sztuce nowoczesnej. Jest autorem licznych artykułów i monografii (m.in. László Moholy-Nagya) oraz kuratorem wielu wystaw w Kanadzie, na Węgrzech oraz w USA, min. „Technical Detours: the Early Moholy-Nagy Reconsidered” pokazywanej w City University of New York, w Zimmerli Art Museum of Rutgers University, a także w Janus Pannonius Museum w Peczu na Węgrzech oraz od niedawna w Węgierskiej Galerii Narodowej w Budapeszcie.
László Moholy-Nagy (1895–1946) był jednym z najważniejszych artystów związanych z działalnością szkoły nowoczesnego wzornictwa Bauhaus. Ta mieszcząca się w Niemczech placówka była prawdopodobnie najistotniejszą tego typu instytucją w historii sztuki XX w. Moholy-Nagy był również jedną z kluczowych postaci modernistycznej awangardy, twórcą progresywnym, wierzącym w siłę nowoczesnych środków przekazu. Był aktywnym innowatorem w dziedzinie fotografii, typografii, rzeźby, malarstwa oraz wzornictwa przemysłowego. Początki jego pracy w Bauhausie związane były z etapem przemian. Zakończyła się wstępna faza rozwoju szkoły utożsamiana z ekspresjonizmem, a program instytucji otworzył się bardziej na problemy wzornictwa oraz związków sztuki z przemysłem.
W narracjach na temat Bauhausu i awangardy László Moholy-Nagya jest często przedstawiany jako prorok zmechanizowanej, wychwalającej rolę i siłę mediów Utopii. Inni zaś dostrzegają w nim „witalistę”. Pochodzący z Węgier artysta uważał, że aby człowiek potrafił odbierać świat pełnią zmysłów, trzeba go tego nauczyć. Twierdził także, że nadmierna fascynacja techniką może doprowadzić ludzkość pozbawioną duchowego wsparcia do tragedii. Moholy-Nagy uczył, że u źródeł sztuki modernistycznej, która świadomie sięga po możliwości mechanicznej reprodukcji i przedstawia świat w sposób „techniczny”, powinna się znaleźć wiedza płynąca z obserwacji natury.
Wasze opinie
Dodaj komentarz:
Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl
Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl
|
|
Wiadomości z kraju
2021-05-17
7000 m2 powierzchni użytkowej, 8 kondygnacji, 341 pokoi hotelowych o wysokim standardzie, do tego rowerownia,… »
2021-04-02
Pandemia COVID-19 wymusiła rozwój procesów digitalizacji w niespotykanym dotychczas tempie i… »
2021-04-02
W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest… »
|