Były ich setki. Zdobiły kina, kawiarnie i sklepy. Szkoły, baseny i pawilony, elewacje budynków użyteczności publicznej i murki na zapleczu wielkich zakładów przemysłowych. Dekoracje plastyczne w architekturze Warszawy — sgraffita, murale, mozaiki i inne. Dziś już nieliczne, zaniedbane, zapomniane. Znakomita większość została bezmyślnie zniszczona w ostatnich dwudziestu latach w imię tzw. postępu i nowoczesności.
Te ocalałe, dla większości społeczeństwa anonimowe, pozostają dziś „bezpańskie”, choć mają właścicieli — niestety często zbyt wielu. Stają się zbędnym symbolem estetycznym minionej epoki w świecie szybkiego zysku, gipsowej płyty i chybionych inwestycji. Jak chronić to, co pozostało? Jak dotrzeć do świadomości społeczeństwa, urzędników i najemców lokali użytkowych? Dla kogo dekoracje te mają jeszcze wartość? Jeśli chronić je, to według jakich kryteriów — plastycznych, historycznych czy sentymentalnych?
Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć historycy sztuki, urzędnicy Ratusza i artyści w trakcie debaty zatytułowanej Dekoracje plastyczne z lat 1949–1989 w architekturze Warszawy. Dewastacje, zniszczenia, możliwe formy ochrony, która odbędzie się w dniu 28 kwietnia 2011 roku o godzinie 18 w hotelu Gromada „Dom Chłopa” w Warszawie. Zaproszenie do dyskusji przyjęli prof. Marta Leśniakowska (Instytut Sztuki PAN), dr Marek Czapelski (Instytut Historii Sztuki UW), Grzegorz Kapłon i Barbara Potocka (Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy) i Hanna Rechowicz (malarka i projektantka). Spotkanie moderował będzie Paweł Giergoń (sztuka.net).
Debata stanowi część programu edukacyjnego towarzyszącego wystawie Hanna i Gabriel Rechowiczowie. Obrazy w architekturze, która do 4 maja 2011 prezentowana jest w galerii Projekt Kordegarda. Dzięki życzliwości dyrekcji OST Gromada, debata będzie miała miejsce w salach konferencyjnych hotelu „Dom Chłopa” ozdobionych w 1961 roku kompozycjami ściennymi przez Hannę i Gabriela Rechowiczów. Tym samym zarówno zaproszeni goście, jak i publiczność będą mieli okazję uczestniczyć w dyskusji w otoczeniu autentycznego dzieła sztuki — jednego z nielicznych już dziś starannie zachowanych przykładów monumentalnej plastyki polskiej początku lat 60. XX wieku.
Dekoracje plastyczne z lat 1949–1989 w architekturze Warszawy.
Dewastacje, zniszczenia, możliwe formy ochrony
28.04.2011 (czwartek), godz. 18
wstęp wolny
Hotel Gromada „Dom Chłopa”
Plac Powstańców Warszawy 2
00-030 Warszawa
Organizator:
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3
00-916 Warszawa
Współorganizator:
OST Gromada
Po kliknięciu na ilustracje otrzymasz powiększenia
1.Gabriel Rechowicz, fragment muralu w Domu Wypoczynkowym „Rzemieślnik” w Zakopanem, lata 80-te XX wieku
2.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej dla kina w Łomży, 1977
3.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w pawilonie Polskiej Wystawy Gospodarczej w Madrycie, 1970
4.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej we wnętrzu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, lata 80 XX w.
5.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w hotelu Dom Chłopa w Warszawie, 1960 (fragment)
6.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w hotelu Dom Chłopa w Warszawie, 1960
7.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w pawilonie Polskiej Wystawy Gospodarczej w Pekinie, 1960
8.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji przestrzennej w ogrodzie prywatnej rezydencji w Paryżu, lata 80-te XX wieku