Architektura | Design | Budownictwo
Szukaj:
 
 

KONKURS 'DOM DOSTĘPNY 2002'

Informacja

2002-10-22  Autor: Ola Targońska   Źródło: Architektura-Murator 2002, autorka   Kategoria: Wiadomości z kraju

W październikowym numerze miesięcznika Architektura-Murator ukazały się wyniki konkursu na Dom Dostępny 2002. Konkurs ma na celu poszukiwanie projektów ekonomicznych i racjonalnie rozplanowanych domów, które dobrze będą wpisywały się w polski krajobraz. Ma on promować architekturę nowoczesną, ale taką, która ma szansę zdobyć popularność, zrywając jednak ze stereotypem architektury dworkowej, tak lubianej przez polskich inwestorów, która ładnie wygląda w wersji oryginalnej, to znaczy domu z gankiem o szlachetnych proporcjach, usytuowanego na rozległej, zadbanej działce gdzieś na wsi, ale znacznie gorzej prezentuje się wciśnięty pomiędzy 'kostki' i 'gargamele' na przedmieściach wielkich miast.

W tym roku nie przyznano głównej nagrody, a jedynie dwie, równorzędne drugiego stopnia i dwa wyróżnienia. Nagrodzony projekt wrocławskich architektów (Michał Baryła, Marek Lamber, Krzysztof Butkiewicz, Faustyn Czajgucki, Zdzisław Stachowiak) możecie zobaczyć na rzutach, przekroju i renderingu pokazanych obok (źródło: 'Architektura-Murator nr 10/02). Uważam, że dobrze się stało, że uznanie jury zdobył projekt -jak na polskie warunki -awangardowy, o bardzo prostej i surowej formie, na tyle neutralnej, że łatwo będzie zaadaptować ją do konkretnych warunków. Niewątpliwie nie jest to projekt odkrywczy, stanowi raczej zlepek inspiracji modernizmem, nowym minimalizmem i różnymi trendami światowej architektury, które znacie z zagranicznych czasopism.

Sądzę jednak, że ta pewna wtórność jest uzasadniona tym, że w tego typu projektach nie warto silić się na eksperymenty formalne, bowiem są one - z natury rzeczy - zarezerwowane dla przedsięwzięć unikatowych, nie pretendujących do miana prototypu, dopasowanych do szczególnych wymagań i sytuacji. Moje wątpliwości wzbudzają niektóre rozwiązania projektowe - na przykład przesadna ilość

podziałów we wnętrzu domu, co sprawia, że koncepcja prostopadłościennej bryły z wielkim otwarciem od strony ogrodu, w wielu miejscach w środku jest po prostu niedostrzegalna. Zamierzona prostota i "czystość" formy gubi się także na ścianie, na którą wychodzą okna większości pomieszczeń - rozmieszczone chaotycznie, odbierają projektowi wiele elegancji.

Drugi z nagrodzonych projektów powstał w Lublinie, a jego autorzy to Paweł Gomuła i Ryszard Nalepski. Na pierwszy rzut oka widać próby nawiązania do architektury klasycystycznej i tradycyjnych domów-pałacyków francuskich. Wydłużone w pionie okna, drewniane okiennice, prosty, jednospadowy dach, a nawet kolor, nieprzypadkowo - jak sadzę - nadany elewacji na renderingu, sprawiają, że przypomina mi on domki gdzieś z Prowansji.

Być może właśnie to skojarzenie sprawia, że wydaje mi się bardziej odpowiedni do okolic wiejskich, a trudno mi go sobie wyobrazić gdzieś na polskiej "suburbii". Tym bardziej, że liczne otwarcia, szczególnie na poziomie parteru, sprawiają, że dom trudno byłoby usytuować na niewielkiej działce w nieładnym otoczeniu. Funkcjonalnie ten dom jest również dość skomplikowany.Jego oś stanowi hall wejściowy z klatką schodową, z dość zaskakującą (ale czy ładną i potrzebną?) podłużną pustką nad fragmentem salonu. Drażni mnie niekonsekwentne stosowanie symetrii - ten dom niewątpliwie zyskuje na zastosowaniu takich tradycyjnych środków kompozycji, ale są one niedopracowane - na przykład pierwsze piętro jest prawie symetryczne, ale okna przesunięte są w stosunku do osi po to, żeby środkowe doświetlało klatkę schodową. To może drobiazgi, ale skoro taki jest wyraz tego projektu, to trzeba z uporem starać się, by nie drażniły bylejakością.

Dwa wyróżnienia mają znacznie bardziej zachowawczą i zbliżoną do typowych domów z katalogu formę. Nie wiele więcej mogę o nich napisać, ponieważ opublikowano w czasopiśmie jedynie renderingi, nie widziałam rzutów ani przekrojów. W uzasadnieniu jury chwalono je za "udaną, współczesną interpretację domu przekrytego dwuspadowym dachem", ale mnie się wydaje, że każdy, kto zna projekt Herzoga i de Meurona, wykorzystujący tenże archetyp, nie zgodzi się z tym, że prace Grzegorza Miąski i Pawła Włada Kowalskiego są nowoczesne. Nie wystarczy wykorzystać modne, drewniane listewki na elewacji i przekryć dach elegancką, szarą blachą zamiast czerwoną dachówką (ta uwaga dotyczy projektu GM), żeby dom stał się nowoczesny...

Ola Targońska

Wasze opinie


Dodaj komentarz:

Treść komentarza: Podpis:

captcha

Przepisz kod:


Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl

Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl

Wiadomości z kraju

W roli głównej: tynki ryflowane – projekt Akademika Student Depot

2021-05-17

7000 m2 powierzchni użytkowej, 8 kondygnacji, 341 pokoi hotelowych o wysokim standardzie, do tego rowerownia,… »

Nowe technologie pomagają firmom odnaleźć się w nowej rzeczywistości

2021-04-02

Pandemia COVID-19 wymusiła rozwój procesów digitalizacji w niespotykanym dotychczas tempie i… »

Zmienia się podejście do najmu mieszkań

2021-04-02

W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest… »

 

 
 
Copyright by W-A.pl 2002 - 2024 W-A.pl Projekt i wykonanie .apeiro