Architektura | Design | Budownictwo
Szukaj:
 
 

Nowy terminal lotniczy Portu Lotniczego Wrocław

Trzy informacje prasowe o nowym wrocławskim terminalu lotniczym

2010-12-30  Autor: Sylwia Chmielarz, Aleksandra Palus   Źródło: autorzy   Kategoria: Wiadomości z kraju

Prezentujemy trzy informacje prasowe o nowym terminalu lotniczym we Wrocławiu.

Terminal stanął w rok

grudzień 2010

Rok temu kładziono fundamenty, dziś nowy terminal wrocławskiego lotniska jest już wybudowany. Można podziwiać bryłę wykończonego z zewnątrz budynku, w środku trwają prace wykończeniowe. Jesienią przyszłego roku terminal przyjmie pierwszych podróżnych.

Rok na budowie nowego terminalu wrocławskiego lotniska upłynął pracowicie. W styczniu 2010 zakończyły się prace ziemne, powstała płyta fundamentowa i można było zacząć budować konstrukcję jednego z największych terminali pasażerskich w Polsce.
By powstał obiekt o kubaturze ponad 330 tys. m3, do postawienia konstrukcji trzeba było zużyć 2 tys. ton stali. – Na sam dach, którego powierzchnia mierzy więcej niż dwa boiska piłkarskie, potrzebowaliśmy 1,7 tys. ton stali – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Nim zamontowano falujący dach o powierzchni 19 tys. mkw., trzeba było oczywiście wybudować 4 kondygnacje budynku – w tym jedną podziemną oraz postawić gigantyczne stalowe słupy, które go podtrzymują. Te prace zajęły wykonawcy – polsko-niemieckiemu konsorcjum Hochtief – całą zimę i wiosnę.
Latem na placu budowy pracowało jednocześnie nawet 400 ludzi. Do Wrocławia przyjechało wtedy szkło na pokrycie fasad oraz części dachu. Specjalny - bo odporny na przenikanie temperatur, a jednocześnie maksymalnie przepuszczający światło – materiał trafił na Strachowice w lipcu. Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. mkw. szkła.
We wrześniu, czyli na rok przed otwarciem obiektu dla podróżnych, wewnątrz budynku rozpoczęły się prace wykończeniowe. Dwa miesiące później na lotnisko przyjechały pierwsze elementy systemu bagażowego oraz kontroli bezpieczeństwa. – Wraz z zadaszeniem obiektu i zakończeniem prac nad fasadą ruszyliśmy z niezwykle skomplikowanym zadaniem, jakim jest montaż „serca terminalu” – mówi Przemysław Marcinkowski. – Urządzenia będą musiały pracować wspólnie w jednolitym systemie, łączącym mechanikę z automatyką i elektroniką – dodaje kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. Najwyższej, światowej klasy systemy bezpieczeństwa i kontroli bagażu będą gotowe w marcu 2011 roku. Do wiosny trwać będą także prace wykończeniowe. Potem rozpocznie się czasochłonny i precyzyjny rozruch terminalu, podczas którego obiekt będzie certyfikowany przez poszczególne instytucji związane z lotnictwem i bezpieczeństwem. Cztery raz większy od obecnego terminal rozpocznie pracę jesienią 2011 roku – na pół roku przez Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM.

Terminal w liczbach, czyli 4 x stary terminal = nowy terminal

  • Nowy budynek odpraw pasażerskich na wrocławskim lotnisku będzie cztery razy większy niż obecnie użytkowany.

  • Zostanie otwarty jesienią 2010 r., ponad pół roku przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™.

  • Będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych – 2 razy więcej niż obecnie użytkowany.

  • Będzie go można rozbudować, tak by był w stanie obsłużyć nawet 7 mln ludzi.

  • Jego kubatura obliczana na ponad 300 tys. m3 jest jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.

  • Czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) budynek zaprojektowało renomowane biuro architektoniczne JSK Architekci (firma zaprojektowała wcześniej lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie-Schönefeld).

  • Nowoczesna i dynamiczna architektura - najbardziej charakterystycznym elementem terminalu jest dach o powierzchni 19 tys. mkw. (ponad 2 boiska piłkarskie) w formie falujących płatów, które oddają ruch związany z podróżowaniem.

  • Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. mkw. szkła.

  • Przed terminalem powstaje 16 stanowisk postojowych dla samolotów, w sumie na całym lotnisku będzie ich ok. 30.

  • Obiekt za ok. 300 mln zł buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.

Do dyspozycji pasażerów będzie:

  • Przestronna, klimatyzowana hala przylotów i odlotów (1700 mkw.) o wysokości nawet 3 kondygnacji (od 13 do 19 m).

  • 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa i 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.

  • Najnowocześniejszy system kontroli bagażu (w tym 2 urządzenia do precyzyjnej kontroli podejrzanych przesyłek, pracujące na zasadzie tomografu).

  • 12 gate’ów.

  • Bezpośrednie wejście do samolotów przez rękawy łączące terminal z pokładami.

  • Ok. 4 tys. mkw. powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia, usługi bankowe itd.)

  • Podniebna kawiarnia z widokiem na płytę lotniska i pas startowy.

  • Unikatowa restauracja z widokiem na płytę lotniska.

  • Darmowy dostęp do Internetu.

  • Ponad 1,1 tys. miejsc parkingowych przed nowym terminalem.

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Dynamiczny rozwój ruchu lotniczego port notuje od 2003 roku. W ciągu 5 lat liczba pasażerów wzrosła pięciokrotnie. Na jego terenie funkcjonuje baza operacyjna tanich linii lotniczych Wizz Air. Oferuje regularne połączenia lotnicze, m.in. z Paryżem, Mediolanem, Brukselą i Oslo. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.

Po kliknięciu powiększenie...


Wrocławski terminal w terminie

listopad 2010

Zadaszony, oszklony, przygotowany do ogrzewania – nowy terminal lotniczy we Wrocławiu oficjalnie ogłasza stan surowy zamknięty inwestycji. Przez zimowe miesiące trwać będzie wykańczanie wnętrz. Już rozpoczął się montaż systemu bagażowego.

Nowy terminal lotniczy o kubaturze ponad 300 tys. m3 ma wykonaną całą konstrukcję żelbetową i stalową. Budynek został przykryty dachem, którego powierzchnia przekracza rozmiar dwóch boisk piłkarskich. Do przeszklenia fasad obiektu zużyto 11,5 tys. mkw. szkła o najwyższych parametrach przepuszczalności światła i izolacji termicznej. – Zima nam nie straszna, ponieważ jesteśmy po wstępnym uruchomieniu systemu grzewczego. Wraz z nastaniem mrozów zaczniemy budynek ogrzewać – mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław.
Wewnątrz budynku prace wykończeniowe ruszyły pełną parą. Zamontowano pierwsze ruchome schody, z których będą korzystać pasażerowie nowego terminalu. W hali odlotów na parterze budynku trwa układanie kamiennej podłogi.
Na Strachowice przyjechał największy sprzęt do kontroli bagaży, który będzie skanować przedmioty metodą tomograficzną. Dwa urządzenia prześwietlać mają podejrzane pakunki, sprawdzając, czy nie zawierają one materiałów wybuchowych. Dostawcą maszyn do kontroli bezpieczeństwa jest niemiecka firma Smith&Heiman, czołowy producent tego typu sprzętu. Na plac budowy nowego terminalu trafiły również pierwsze elementy systemu bagażowego, zaprojektowane i wyprodukowane przez koncern VanDerLande, także wiodącego dostawcę tego typu urządzeń na świecie.
 „Serce terminalu” będzie montowane do marca 2011 roku. – To bardzo skomplikowana i zaawansowana technologicznie operacja – mówi Przemysław Marcinkowski. – Urządzenia będą musiały pracować wspólnie w jednolitym systemie, łączącym mechanikę z automatyką i elektroniką – dodaje. Przed otwarciem terminalu dla pasażerów obiekt będzie przez kilka miesięcy testowany, tak by z zachowaniem wszystkich procedur mógł rozpocząć pracę jesienią 2011 roku. 

 

Nowy terminal lotniczy Portu Lotniczego Wrocław

październik 2010

Budowany we Wrocławiu terminal lotniczy jest prawie gotowy w stanie surowym zamkniętym. Obiekt o kubaturze ponad 300 tys. m3 ma skończoną konstrukcję stalową i żelbetową, jest też w całości zadaszony. Trwa montaż ocieplenia i wykończenia dachu. Ekipy budowlane pracują nad oszkleniem ostatniej z czterech szklanych fasad - w sumie do oszklenia budynku ekipy budowlane zużyją 11,5 tys. mkw. szkła o najwyższych parametrach przepuszczalności światła i izolacji termicznej.
Z bryły terminalu wyrosły też 19-metrowe pomosty, które będą połączone z klatkami schodowymi. Będzie można przejść nimi do rękawów łączących terminal z samolotami lub bezpośrednio do autobusów poruszających się po płycie lotniska.
Na poziomie -1 rozpoczęły się prace wykończeniowe – kładzione są pierwsze partie glazury. Przed terminalem teren jest utwardzony i przygotowany do wylewania asfaltu na podjazdach i drogach dojazdowych. Parkingi są gotowe w 70%.

Wasze opinie


Dodaj komentarz:

Treść komentarza: Podpis:

captcha

Przepisz kod:


Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl

Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl

Wiadomości z kraju

W roli głównej: tynki ryflowane – projekt Akademika Student Depot

2021-05-17

7000 m2 powierzchni użytkowej, 8 kondygnacji, 341 pokoi hotelowych o wysokim standardzie, do tego rowerownia,… »

Nowe technologie pomagają firmom odnaleźć się w nowej rzeczywistości

2021-04-02

Pandemia COVID-19 wymusiła rozwój procesów digitalizacji w niespotykanym dotychczas tempie i… »

Zmienia się podejście do najmu mieszkań

2021-04-02

W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest… »

 

 
 
Copyright by W-A.pl 2002 - 2024 W-A.pl Projekt i wykonanie .apeiro