Kierunki rozwoju portu lotniczego i otaczającej go infrastruktury zawierać będzie plan generalny, który dla lotniska w Gdańsku przygotowuje międzynarodowa firma architektoniczno-inżynierska PM Group. Master plan powstanie jeszcze w tym roku.
Master plan to planistyczna koncepcja docelowego rozwoju portu lotniczego, tworzona w oparciu o prognozy ruchu lotniczego na najbliższe kilkadziesiąt lat. Przedstawia perspektywę zmian w trzech wariantach: optymistycznym, pesymistycznym i bazowym. Zgodnie z zaleceniami ICAO (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego) taki master plan powinno posiadać każde lotnisko, między innymi po to, aby zapewnić spójny plan rozwoju portu lotniczego w powiązaniu z rozwojem regionu. Plan generalny to także merytoryczna podstawa do wszelkich uzgodnień, związanych z przyszłymi inwestycjami lotniskowymi i około-lotniskowymi.
Jeszcze w tym roku Port Lotniczy w Gdańsku będzie miał plan generalny rozwoju do 2035 roku. Pracuje nad nim międzynarodowa firma architektoniczno-inżynierska PM Group. W ramach kontraktu analizuje obecną sytuację lotniska, które rozpoczęło budowę nowego terminalu pasażerskiego, oraz kierunków rozwoju determinowanych między innymi prognozami operacji lotniczych dla ruchu pasażerskiego i towarowego na najbliższe 25 lat. – Opieramy się w tych szacunkach na trendach obserwowanych w branży lotniczej w Polsce i na świecie, analizujemy także dane makroekonomiczne – mówi Maciej Ilczyszyn, Project Manager PM Group.
Dla planu generalnego priorytetowy jest rozwój części lotniskowej gdańskiego portu. – Rozwój sfery land-side uwzględnia koncepcję rozwoju air-side – wyjaśnia Maciej Ilczyszyn. Master plan analizuje także wpływ rozwoju regionu na rozbudowę Portu. - Przy opracowaniu planu generalnego bierzemy pod uwagę plany i działania inwestycyjne innych podmiotów, na przykład przebudowę dróg w rejonie lotniska czy budowę kolei metropolitalnej z przystankiem przed nowym terminalem pasażerskim – dodaje ekspert PM Group. Tworząc koncepcję rozwoju gdańskiego lotniska, PM Group proponuje kierunki rozwoju terenów usługowych wokół lotniska, na których mogłyby powstać hotele i biurowce. – Określona zostaje tak zwana pojemność urbanistyczna powierzchni komercyjnej Airport City, oraz liczba potencjalnych miejsc pracy – mówi Maciej Ilczyszyn. Całość planu będzie zawierać także część finansową uwzględniającą koszty rozwoju lotniska. Master Plan dla Portu Lotniczego w Gdańsku będzie gotowy w listopadzie 2010 r.
Międzynarodowa firma PM Group ma duże doświadczenie w branży lotniczej - pracowała dla większości lotnisk w Polsce. Z analiz wykonalności, planując nowe inwestycje w portach lotniczych, PM Group korzystały lotniska w Modlinie, Wrocławiu, Poznaniu, Warszawie, Radomiu, Białymstoku i Krośnie.