W Krakowie oddano do użytku estakadę nad rondem Polsadu. Obiekt powinien usprawnić komunikację na kierunku wschód - zachód i przyczynić się do rozładowania ruchu. Budowa magistrali trwała niecały rok.
6 czerwca 2007 roku pierwsze samochody przejechały nową estakadą nad rondem Polsadu. Obiekt znajduje się w ciągu ulic: Lublańskiej i Bora Komorowskiego. Stanowi ważny element krajowej drogi numer 7, przecinającej północną część miasta. Dotychczasowy układ ronda był niewydolny. Teraz, za sprawą nowego dwupoziomowego rozwiązania zwiększy się płynność ruchu i bezpieczeństwo kierowców.
Nowa estakada jest obiektem trójprzęsłowym, dwujezdniowym, opartym na żelbetowych podporach słupowych i przyczółkach. Ma około 120 m rozpiętości i po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach przedsięwzięcia wybudowano także kilkusetmetrowe najazdy, zamontowano ekrany akustyczne, przebudowano tarczę ronda, infrastrukturę podziemną i sygnalizację świetlną. Cała inwestycja kosztowała 27 mln zł i została wykonana przez firmę Budostal - 5 S.A.
To nie jedyna inwestycja w ciągu ulic Opolskiej, Lublańskiej i Bora-Komorowskiego. W przygotowaniu jest projekt przebudowy ronda Ofiar Katynia. Według koncepcji, nad którą pracuje magistrat samochody na trasie Radzikowskiego i Conrada będą przejeżdżały nad rondem po estakadzie, natomiast wszystkie auta, które będą chciały przejechać między aleją Armii Krajowej a ulicą Jasnogórską pojadą pod rondem przez tunel. To przedsięwzięcie i tak już jest opóźnione. Optymistyczna wersja zakłada, że estakada wraz z tunelem powstanie do 2009 roku.
"Gazeta Wyborcza, Kraków"
Tekst ag
Zdjęcia Wiesław Majka