Lepsze miasto, lepsze życie – temat wystawy Expo 2010 w Szanghaju w założeniu organizatorów dotyczy problemów powstałych w wyniku rozwoju miast, w tym degradacji środowiska, niedoboru zasobów energetycznych, konfliktów kulturowych oraz problemów społecznych. Czy jednak realizacja Expo oznacza też w PRAKTYCE dla goszczących kolejno tę imprezę miast lepsze życie? O tym, między innymi, w bieżącym numerze Architektury-murator. Ewa P. Porębska
PEJZAŻE
Witajcie w nowym, wspaniałym świecie - Expo 2010 w Szanghaju
Expo w Szanghaju raczej nie stanie się kamieniem milowym w rozwoju cywilizacji. Była nim wystawa w Londynie w 1851 roku czy ponad sto lat później w Brukseli – na obu wzniesiono futurystyczne budowle wytyczające nowe kierunki w architekturze. Tegoroczne monstrualne chińskie widowisko ma w założeniu udowadniać, że współczesny rozwój prowadzi nas wprost do spełnienia futurystycznych wizji metropolii przyszłości naszpikowanych ekologiczną technologią. Problem w tym, że tuż za ogrodzeniem sen o przyszłości się urywa. Wokół widzimy tylko gigantyczne, brzydkie miasto zamieszkałe przez wyalienowaną zbiorowość. Ekspozycja na Expo może stanowić ilustrację współczesnej cywilizacji miejskiej, która pogubiła się w swoich priorytetach.
W numerze także kalendarium wielkich wystaw światowych, krótki przegląd najsłynniejszych obiektów, które po sobie zostawiły i wybór cytatów z prasy zagranicznej z kilku ostatnich lat mówiących o wpływie, jaki tego typu globalne imprezy wywierają na miasta.
Autor tekstu: Krzysztof Mycielski; fot: Mikołaj Molenda, ceremonia otwarcia Expo
INFORUM
UNESCO ma problem
Budowa olbrzymiego mostu Waldschlößchen w dolinie Łaby kosztowała Drezno skreślenie z Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO. Niemcy przekonują jednak, że to wygrana demokracji w walce z dyktaturą mniejszości. W ten sposób, świadomie czy nie, osłabiają rangę listy, której prestiż chronił dotąd wiele cennych obszarów.
Autor tekstu: Dawid Hajok, fot: Dawid Hajok, istniejąca konstrukcja mostu Waldschlößchen, stan z czerwca 2010
PREZENTACJE
Sąd Rejonowy w Rzeszowie
(autorzy: Konior Studio, architekci Tomasz M. Konior, A. Krzysztof Barysz, Małgorzata Strańska–Stanek, Andrzej Witkowski)
Gmach Sądu Rejonowego w Rzeszowie otacza dziś rozległa przestrzeń, która podkreśla jego monumentalność, a betonowy portyk budynku otwiera się na wielką pustkę. To efekt planu miejscowego z 2001 roku, który na wschodnich obrzeżach miasta, na dużym obszarze sąsiadującym z osiedlami z wielkiej płyty, zakłada stworzenie nowego centrum administracyjno-prawnego. Zaplanowano tu siedziby rozproszonych dotąd rzeszowskich sądów, komendę miejską policji, główne archiwum i wydział prawa uczelni wyższej. Z rozmachem powojennych demiurgów wyrysowano kwartały i szerokie piesze aleje dochodzące do centralnego, okrągłego palcu o średnicy 65 metrów.
Autor tekstu: Tomasz Malkowski, zdjęcie: Daniel Rumiancew, widok ogólny od strony północnej
TECHNIKA
Architektura poprzez technikę. Centrum Pompidou-Metz
(autorzy: Shigeru Ban Architects oraz Jean de Gastines Architects)
W dziale Technika prezentujemy najnowsze, znaczące realizacje architektoniczne powstałe dzięki wykorzystaniu współczesnych zdobyczy techniki i inżynierii.
We wrześniu – oddział Centrum Pompidou w Metzu, w którym prezentowana będzie część bogatej paryskiej kolekcji (obecnie wystawiane jest zaledwie 20%). Charakterystycznym elementem budynku jest zadaszenie w postaci krzywoliniowego rusztu powłokowego, dla którego inspiracją był słomiany kapelusz. Przy rozpiętości dochodzącej do 54 m przekrywa on żelbetową konstrukcję sal ekspozycyjnych, teatru i audytorium, a został wykonany z elementów zbudowanych z 6 warstw drewna klejonego.
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, na podstawie materiałów od biur Shigeru Ban Architects Europe, Jean de Gastines Architects, Designtoproduction oraz Taiyo Europe GmbH, zdjęcie: © Shigeru Ban Architects Europe et Jean de Gastines Architectes / Metz Métropole / Centre Pompidou-Metz/ Photo Roland Halbe
OKŁADKA
Robert Czajka (1978) – malarz, grafik, ilustrator. Absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Mieszka w Warszawie i projektuje plakaty, okładki oraz różne wydawnictwa o mniej lub bardziej radykalnym charakterze. Autor projektu czasopisma dla dzieci „Czarodziejska Kura", nagrodzonego m.in. European Design Awards 2009 oraz Gwarancjami Kultury 2010, przyznawanymi przez TVP Kultura. Projektant i wydawca serii wycinanych tekturowych zabawek Papierowe Miasto.