Ostatnie edycje Biennale pokazały ogromny potencjał artystyczny młodego pokolenia projektantów. W poprzedniej edycji konkursu zarówno jury, jak i krytycy oraz publiczność bardzo wysoko ocenili prace debiutantów.
W pierwszym tygodniu czerwca 2010 r. poznamy laureatów 22. Międzynarodowego Biennale Plakatu, prestiżowego konkursu prezentującego światową twórczość plakatową powstałą w ostatnich dwóch latach. W ramach przeglądu o laury zwycięstwa rywalizują najwięksi autorzy współczesnej grafiki projektowej oraz - będący na początku swojej kariery - debiutanci.
Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się 484 debiutantów, którzy nadesłali 865 plakatów. Spośród nich jury wybrało 92 prace, które będą prezentowane od 4 czerwca na wystawie w galerii „Salon Akademii” na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tego dnia ogłoszone zostaną także nazwiska debiutujących laureatów. Młodzi artyści walczą w kategorii Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego, jednego z twórców polskiej szkoły plakatu. Prace w tej kategorii mogą nadsyłać studenci i absolwenci uczelni artystycznych do 2 lat po dyplomie.
Ostatnie edycje Biennale pokazały ogromny potencjał artystyczny młodego pokolenia projektantów. Zarówno jury, jak i krytycy oraz publiczność bardzo wysoko ocenili prace debiutantów w poprzedniej edycji konkursu. Warto podkreślić, iż w 2008 roku w tej kategorii dominowały plakaty polskich twórców. Laureatką kategorii Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego została Anita Wasik, autorka plakatu „Wykorzystywanie przez korporację”. Jedno z wyróżnień honorowych trafiło do Anny Szczepańskiej za plakat „Ofiary mody”. Nagrodę Związku Artystów Scen Polskich w kategorii Złoty Debiut zdobyła Anna Bujak za plakat „Carmen”.
W recenzjach dotyczących prac młodych twórców podkreślano, iż ta grupa jest najbardziej wyczulona na problemy współczesnego świata, potrafi najcelniej je rozpoznać i nadać im sugestywną formę plastyczną. Laureatka Anita Wasik w swojej pracy „Wykorzystywanie przez korporację” podjęła zagadnienie złego traktowania ludzi przez duże koncerny. Natomiast praca Anny Szczepańskiej, przedstawiająca suknię przypominającą czarne zwierzę, w ironiczny sposób komentuje skutki ulegania dyktatowi mody.
„Z niecierpliwością oczekujemy na werdykt jury w kategorii Złoty Debiut,” – komentuje Monika Rogowska-Stangret, Sekretarz Międzynarodowego Biennale Plakatu. „Poziom prac zgłaszanych przez młodych twórców jest coraz wyższy. Ich plakaty zawsze charakteryzowały się dużą odwagą w pokazywaniu problematyki współczesnego świata. Jestem przekonana, że tegoroczna edycja międzynarodowego przeglądu plakatu wyłoni co najmniej kilka osób, które w przyszłości będą miały duży wpływ na kształt światowej sztuki grafiki.”
Międzynarodowe Biennale Plakatu powstało w roku 1966 i już od pierwszej edycji zdobyło uznanie w środowisku grafików oraz krytyków, stając się ważnym wydarzeniem artystycznym na światowej arenie. Celem 1 Międzynarodowego Biennale Plakatu była konfrontacja najlepszych osiągnięć w dziedzinie twórczości plakatowej artystów różnych krajów dla lepszego poznania form i wyrazu współczesnego plakatu na świecie. Od tamtego czasu co dwa lata w Warszawie spotykają się profesjonalni twórcy grafiki projektowej oraz młodzi artyści, chcący zadebiutować w tej dziedzinie sztuki. O laury warszawskiego konkursu walczyły m. in. takie artystyczne sławy jak: Marc Chagall, Alberto Giacometti, Alexander Calder, Max Bill, czy słynni przedstawiciele amerykańskiego pop-artu; Andy Warhol i Roy Lichtenstein. Wśród laureatów znaleźli się m.in. Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Roman Cieślewicz.
O Muzeum Plakatu w Wilanowie:
Muzeum Plakatu Wilanowie powstało 4 czerwca 1968 roku, jako oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. Jednym z głównych inicjatorów powołania pierwszej na świecie instytucji tego typu był ówczesny Dyrektor Muzeum Narodowego prof. Stanisław Lorentz. Na siedzibę Muzeum wybrano tereny dawnej ujeżdżalni należącej do kompleksu zabudowań Pałacu w Wilanowie. Obecnie placówka może pochwalić się kolekcją plakatu artystycznego liczącą 55 000 tytułów oraz 33 000 tytułów plakatu polskiego. Oprócz organizacji wystaw, których celem jest prezentowanie szerszej publiczności tej dziedziny sztuki, Muzeum Plakatu prowadzi także działalność wydawniczą. Od 1994 roku w Muzeum odbywa się organizowane raz na dwa lata Międzynarodowe Biennale Plakatu, na które przy każdej edycji napływa ponad 2000 prac z całego świata.
Muzeum Plakatu w Wilanowie zaprasza: