PM Group pod Wawelem

Informacja Prasowa

04-05-2010  Autor: Sylwia Chmielarz   Źródło: PM Group Polska   Kategoria: Wiadomości z kraju

Jakim sposobem wyremontowano liczące kilkaset lat kanały pod Wawelem, nie rozkopując historycznie bezcennej części Krakowa? Wystarczyło zastosować najnowsze technologie, wykorzystać do pracy roboty i nowoczesną chemię.

Kanalizacja miejska Krakowa to w sumie ponad 14 tysięcy kilometrów rur. Część z nich biegnie pod zabytkową częścią miasta i ma już nawet ponad 300 lat. Projektanci i wykonawcy przystępując do renowacji starego systemu ściekowego, stanęli przed nie lada wyzwaniem: musieli znaleźć odpowiedź na pytanie: jak naprawić podziemną instalację, nie rozkopując Starego Miasta. W ramach unijnego projektu zdecydowano się na zastosowanie nowatorskiej technologii bezwykopowej na odcinkach o łącznej długości 30 kilometrów, a do pracy w kanałach zaangażowano między innymi specjalistyczne roboty. PM Group Polska, międzynarodowa firma architektoniczno-inżynierska, jako inżynier kontraktu zarządzała i nadzorowała realizację inwestycji.

Kanały pod Wawelem - fot. PM Group

- Specjalne kamery penetrowały wnętrza rur o przekrojach od 0,25 m do 0,6 m - opowiada Adam Rak, koordynator projektów i ekspert ds. ochrony środowiska w PM Group Polska. - W oparciu o przekaz z kamer projektowano specjalne rękawy filcowe, nasączone polimerami. Trzeba było je transportować w lodzie, w temperaturze w okolicy 0° C, by żywice zachowały elastyczność - dodaje.

Rękawy były wyjmowane z termicznych pojemników dopiero na placu robót, po czym przy użyciu robotów przeciągano je pomiędzy studniami kontrolnymi. Pod wpływem dodatniej temperatury polimery twardniały i zamieniały rękawy w sztywny rurociąg. - Roboty były wykorzystywane także do frezowania otworów, łączących nowy rurociąg z przyłączami, w ten sposób udało się wyremontować sieć bez wykopów i wymiany starych rur - wyjaśnia Adam Rak.

Technologię taką zastosowano między innymi wokół Wawelu. Rękawy nasączone polimerami wprowadzano także do istniejących kanałów pod węzłami komunikacyjnymi. - Tego typu rozwiązania są nominalnie droższe, niż metody tradycyjne - przyznaje ekspert PM Group. - Z drugiej strony, gdy przeliczy się koszt zamykania kwartałów ulic, zmian w rozkładach komunikacji miejskiej, wykopów, gdy skalkuluje się utrudnienia dla mieszkańców, okaże się, że nowoczesne technologie są być może konkurencyjne cenowo, a na pewno opłacalne pod względem kosztów społecznych.

Renowację instalacji metodą bezwykopową zrealizowano w ramach pierwszego etapu projektu "Gospodarka wodno-ściekowa w Krakowie", który w 59 % finansuje Unia Europejska z Funduszu Spójności.

Kanały pod Wawelem - fot. PM Group

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com