Generali jest wiodącą na świecie firmą ubezpieczeniową. Jej działalność skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i do korporacji. Marka funkcjonuje globalnie, zapewniając szeroki wachlarz usług w sektorze ubezpieczeń, inwestycji i nieruchomości. Firma powstała w 1831 roku w Trieście, gdzie do dziś mieści się jej główna siedziba. Na polskim rynku Generali było obecne od 1837 roku, zaś po II wojnie światowej, ponownie od 1999 r.
Firma nieustannie się rozwija, rozszerza pole działania i tworzy nowe oddziały. Siedziba Generali w Polsce zlokalizowana jest w Warszawie przy ulicy Postępu. Jest to newralgiczna przestrzeń, która musi odpowiadać na potrzeby wielu osób: zapewniać odpowiedni komfort pracownikom, ułatwiać współpracę z partnerami zewnętrznymi, być wygodnym miejscem spotkań z klientami i gośćmi, a przy tym stanowić doskonałą wizytówkę firmy.
Tradycja i innowacja
Generali, jak sama nazwa wskazuje, jest ubezpieczycielem generalnym – a więc zapewniającym kompleksową ofertę ubezpieczeń: na życie, zdrowie, emerytalnych i majątkowych. Oczywiście taki przydomek zobowiązuje, dlatego marka dba o najwyższą jakość na każdym polu. Firma posiada niemal stuosiemdziesięcioletnią tradycję na świecie, co jest ogromnym atutem w przypadku ubezpieczyciela. Z drugiej strony nie buntuje się przeciw nowoczesności – idzie z duchem czasu, wdrażając w struktury firmy najnowsze pomysły lub osiągnięcia. Te dwa kierunki: przyszłość i przeszłość, są zasadniczymi elementami, z którymi Generali się utożsamia.
Jednym z przejawów starań o nieskazitelny wizerunek firmy są oczywiście biura Centrali firmy. Przedstawiciele firmy chcieli, aby były eleganckie, wykonane z najlepszych materiałów, a przede wszystkim funkcjonalne. Nie ma tu miejsca na projekty ekstrawaganckie. Nowoczesność wyrażona jest poprzez wysoko rozwiniętą technologię.
Zgodnie z planem
Wybór biurowca przy ulicy Postępu był szczegółowo przemyślany: budynek spełniał podstawowe standardy firmy, pozwalał na efektywne zachowanie bezpieczeństwa w sektorze IT, a także oferował bardzo dobrą lokalizację. Atutem było również sąsiedztwo z poprzednią siedzibą, co usprawniło i przyśpieszyło przeprowadzkę. Zwracano uwagę na zagadnienia wpływające na komfort użytkowania przestrzeni, czyli między innymi dużą liczbę miejsc parkingowych oraz minimalną ilość ślepych ścian.
Stworzenie nowej siedziby było ogromnym i czasochłonnym przedsięwzięciem. Projekt trwał dwa lata, a w jego realizację zaangażowanych było kilkadziesiąt osób. Kreacja biura trafiła w ręce Zbigniewa Kostrzewy z pracowni JMP, specjalisty w dziedzinie projektowania przestrzeni biurowych. Wyboru pracowni dokonał zarząd Generali na podstawie portfolio, rekomendacji ze strony innych firm, propozycji projektowych oraz ustaleń finansowych. Już do udziału w pierwszej fazie projektu, planowania jego przebiegu oraz wyznaczenia kierunków w projektowaniu Generali zaprosiło konsultantów z Quickborner Team.
Pierwsze spotkanie zespołu projektowego z zarządem, „warsztat strategiczny”, wskazał odpowiedni kierunek przyszłej realizacji oraz sposób odzwierciedlenia wizerunku firmy za pomocą wnętrz.
Wkraczanie w nową przestrzeń
Budynek, w którym mieści się siedziba Generali, nie był szyty na miarę. Chociaż decyzja o tej lokalizacji została podjęta jeszcze przed wybudowaniem biurowca, nie można było dokonywać zmian w planach, ani ingerować w jego wewnętrzny układ. Wpisywanie się w istniejący budynek okazało się bardzo trudnym zadaniem: Generali zależało na właściwym wykorzystaniu przestrzeni i zachowaniu wysokiego standardu stanowiska pracy. Stworzono najbardziej optymalny układ, choć pewnych problemów niestety nie udało się rozwiązać. Przykładem jest brak ruchu po klatkach schodowych, który zdecydowanie przyspieszyłby i ułatwił komunikację. Możliwe jest przemieszczanie się wyłącznie windami.
Wspólnymi siłami
Projekt siedziby powstał w oparciu o konsultacje ze wszystkimi departamentami Generali. Pracownicy byli informowani o decyzjach i postępujących pracach, a swoje sugestie mogli przekazywać dyrektorom i zespołowi projektowemu. W fazie konsultacji z pracownikami współpracowała firma Quickborner Team, specjalizująca się w planowaniu budynków.
Fachowcy zajmujący się optymalizacją powierzchni biurowych i sposobu ich wykorzystania przygotowali wewnętrzne rozmowy, oraz przełożyli ich wyniki na wytyczne dla projektanta, między innymi na ich podstawie powstał space plan. Udział zewnętrznego mediatora wpłynął na podejmowanie bardziej przemyślanych decyzji, a także pomógł w ustrukturyzowaniu spotkań. Organizowane były również dni otwarte, informujące pracowników o zaangażowaniu realizacji, oraz konkursy dla pracowników na najciekawsze rozwiązania.
Przejrzyste wnętrza
Kluczową kwestią przestrzeni była jej transparentność. Sale konferencyjne oraz gabinety, w tym także gabinety prezesów, wykonano z całkowicie przezroczystych ścianek działowych firm Espes i Bene. Duża ilość przeszkleń nie wynikała wyłącznie z nawiązania do nowoczesności firmy, ale ze strategii w pełni przejrzystego i lojalnego biura, w którym nic nie dzieje się pod biurkiem.
Między departamentami
Firma zajmuje siedem pięter, co stanowi około 6,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni. Działalność Generali opiera się na współpracy pomiędzy zespołami zlokalizowanymi w różnych miejscach biurowca. Taki system pracy wymagał stworzenia przestrzeni dającej się w miarę łatwo przekształcać. By wspólna praca mogła odbywać się komfortowo, szczególną uwagę przywiązano do akustyki. Dzięki zastosowaniu wykładziny Interface o podniesionych parametrach, ścian działowych Espes z podwójnego szkła, akustycznych sufitów Ecophon oraz tapicerowanych elementów umeblowania udało się ograniczyć tę niedogodność do minimum.
W przestrzeni nie można wyróżnić pojedynczych miejsc, w których pod względem stricte biznesowym bądź nieformalno-pracowniczym tętniłoby życie. Pracownicy wymieniają się informacjami niemalże na każdym kroku, między innymi w kuchniach, przestronnych holach czy windach, jednak największą aktywność można zaobserwować przy stanowiskach pracowniczych. Niestety rozrastająca się firma pochłonęła część miejsc relaksu, które miały stanowić przestrzeń do spotkań nieformalnych. Rolę tę przejęła obecnie „Generali Cafe”. Jest to usytuowana na parterze budynku, ogólnie dostępna dla mieszkańców Warszawy kawiarnia. To miejsce gdzie można prowadzić rozmowy biznesowe delektując się najlepszą włoską kawą, z czego pracownicy firmy często korzystają.
Dogodny układ
Biuro Generali to przede wszystkim otwarta przestrzeń. Nie jest to jednak wielki open space, a pomieszczenia zespołowe, w których pracują całe departamenty. W biurze znajduje się też około trzydziestu sal konferencyjnych, rezerwowanych w systemie elektronicznym, o różnej wielkości, dostosowanych do różnego rodzaju spotkań. Dzięki modułowym ścianom LIKO-S w razie potrzeby można je ze sobą łączyć.
Część dyrektorów z powodu specyfiki wykonywanych zadań posiada własne gabinety. Jeśli jednak większość działań dyrektora wymaga współpracy z departamentem, wówczas jego stanowisko pracy również znajduje się w przestrzeni wspólnej.
Biuro dedykowane jest głównie pracownikom. Znajdują się tu przestrzenie związane z reprezentacją firmy. Z myślą o gościach powstało dziewiąte piętro z elegancką recepcją. Dołożono tu szczególnej staranności, by klienci mogli czuć się w tej przestrzeni wyjątkowo. W holach windowych witają wszystkich fototapety przedstawiające ważne dla Generali miasta: Warszawa w blasku latarni, zimowy Paryż, słoneczna Chorwacja czy Wenecja . Motywy architektoniczne charakterystyczne dla tych miast pojawiają się również na foliach ścian działowych.
Elementy mobilne
Ważnym elementem wnętrza jest oświetlenie spełniające wymagania dotyczące ergonomii, wydajności oraz estetyki. Zastosowano kilka rodzajów światła, które można dostosowywać w zależności od potrzeb, pory dnia i roku. Zdecydowano się na najnowocześniejsze oprawy firmy Zumtobel, specjalisty w opracowywaniu innowacyjnych i dopasowanych do indywidualnych potrzeb rozwiązań oświetleniowych.
Większość mebli, pojawiających się w biurowcu, to gotowe systemy firmy Bene. Ergonomiczność mebli Bene doceniono już w poprzednim biurze Generali, dlatego w tym przypadku o wyborze dostawcy na równi z efektywnością kosztową przesądziła sprawdzona wysoka jakość umeblowania.
Pozytywne wnioski
Zespół Generali w ciągu dwóch lat zdążył już zaaklimatyzować się w nowej przestrzeni, zauważyć jej dodatnie strony, ale również mankamenty. Coroczne badania zewnętrzne wskazują jednak na duże zadowolenie pracowników z biura, w którym pracują. Doceniają funkcjonalność oraz wysoką jakość przestrzeni. Pani Iwona Pękala – Dyrektor Departamentu Logistyki podkreśla, że siedziba przy ulicy
Postępu nastawiona była na wysokiej jakości materiały i rozwiązania, co oczywiście wiązało się z dużymi nakładami finansowymi. Precyzja wykonania i zastosowanie elementów w najwyższym standardzie dzisiaj procentuje. Nobliwość biura zauważają nie tylko pracownicy, ale również pojawiający się w Generali goście.