Od redaktora: Kryzys ekonomiczny 2009 roku był też początkiem schyłku architektury ikon - jak świadczy krótki przegląd faktów w prezentowanym w tym numerze materiale „Kryzys a architektura”. Ale przemijanie „potrzeby” ikon to także pewien proces naturalny; konieczność wyciszenia po eskalacji estetycznych ekstremów. Być może właśnie dlatego, gdy kilka dni przed oddaniem tego numeru do druku ogłoszono wyniki konkursu na Muzeum Historii Polski w Warszawie, krytyka, zawsze silna w takich sytuacjach, nie nawoływała do poszukiwania bardziej ikonicznej formy - jak to było jeszcze trzy lata temu w stosunku do Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Szerszą prezentację i dyskusję o MHP zamieścimy niebawem; tymczasem może warto zauważyć, że Warszawa, jako jedno z niewielu ważnych miast Europy, w zasadzie nie doczekała się przed kryzysem tak zwanych światowych architektonicznych ikon... A swoją drogą, jakie SYMBOLICZNE koleje losu - architekt, urodzony w Warszawie, od lat sześćdziesiątych mieszkający kolejno we Włoszech, Paryżu, Luksemburgu, ściśle związany z polską emigracją, przyjaciel Gombrowicza... "wraca" do Polski, by jako zwycięzca konkursu budować właśnie TO muzeum. Ewa P. Porębska
PEJZAŻE
Stratosfera. Jak architektura polska odczuła kryzys
Według danych GUS, w pierwszych dziesięciu miesiącach 2009 roku liczba rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych spadła o 21,9 procenta, a liczba wydanych pozwoleń na budowę - o 24,2 procenta (w porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku). Izba Architektów RP podaje, że w 2007 roku zawiesiło działalność 240 architektów, w 2008 roku – 281, a do września 2009 – 250, co oznacza, że pomimo recesji liczba zamykanych pracowni nie zwiększyła się znacząco. Czy kryzys w budownictwie mamy już za sobą, czy też dopiero nadchodzi. O recesji na polskim rynku nieruchomości i w samej architekturze piszą: architekt Grzegorz Stiasny, dziennikarz Paweł Jasica i krytyk architektury Grzegorz Piątek
INFORUM
Akcja neonizacja
Wiele niszczejących lub zdejmowanych z budynków neonów udało się ocalić dzięki miłośnikom tych efemerycznych dzieł sztuki. W maju we wrocławskim Muzeum Architektury zostanie otwarta wystawa fotografii neonów z całej Polski, a na czas ekspozycji w centrum miasta zawisną cztery odnowione instalacje. W tym numerze prezentujemy kilka ostatnio odrestaurowanych i całkiem nowych neonów.
Opracowanie: Krzysztof Zięba, zdjęcie: Jarosław Kąkol
PREZENTACJE
Hotel w dawnym spichlerzu we Wrocławiu
(autorzy: Ozone Studio architektoniczne Czaus, Bernardi sp. j., architekci Grzegorz Czaus, Gianmaria Bernardi, Karol Schulz, Agnieszka Wysocka-Andrulewicz, Bożena Skut, Bartłomiej Chomicz, Dominika Pająk)
Z dawnego budynku uratowano tyle oryginalnej substancji, ile było możliwe. Wobec skali zniszczeń, dosłownie na jego fundamentach postawiono nową strukturę, utrzymaną w stylistyce minimalizmu. Poza odtworzeniem murów, architekci podjęli się karkołomnego zadania, jakim była rekonstrukcja geometrii dachu spichlerza z jego lukarnami i rytmem okien, tyle tylko, że ze współczesnych materiałów.
Autor tekstu: Wojciech Czapnik zdjęcie: Wojciech Kryński
TECHNIKA
Architektura poprzez technikę. Muzeum historyczne w Ningbo
(autor: Wang Shu & Lu Wenyu Amateur Architecture Studio)
W dziale Technika prezentujemy najnowsze, znaczące realizacje architektoniczne powstałe dzięki wykorzystaniu współczesnych zdobyczy techniki i inżynierii. W styczniu – muzeum historyczne w Ningbo w Chinach, dawnym portowym mieście przekształconym podczas ostatniej dekady we współczesną metropolię o szerokich ulicach i wielkomiejskiej, rozproszonej zabudowie. Na elewacjach obiektu zastosowano ponad 20 różnych rodzajów materiałów – m.in. cegłę, dachówkę i kamień pochodzące z rozebranych wiejskich domów stojących w tej okolicy. Połączono w ten sposób tradycyjną technikę budowania lokalnej, ubogiej ludności z nowoczesną technologią.
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, na podstawie materiałów od biura Amateur Architecture Studio, zdjęcie: Qian Lu / Amateur Architect Studio
OKŁADKA
Edgar Bąk unika w swoich pracach dosłowności i anegdotycznej ilustracji, a jego znakiem rozpoznawczym jest często monochromatyczna kolorystyka i oszczędna forma. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Grafiki warszawskiej ASP (dyplom w pracowni prof. Lecha Majewskiego 2006), obecnie jest asystentem w pracowni prof. Zygmunta Januszewskiego. W latach 2008-2009 pracował jako dyrektor artystyczny „FUTU DESIGN GUIDE” i magazynu „PURE”, za który nagrodzono go złotą Chimerą 2009 w kategorii custom publishing. Jego prace wyróżniono m.in. w ukraińskim konkursie Anti AIDS (2007) i konkursie na plakat poznańskiego festiwalu Off Cinema (2007), jest także autorem projektu identyfikacji wizualnej krakowskiego Miesiąca Fotografii. Współpracuje m.in. z wydawnictwem ha!art, Teatrem Nowym, Uniwersytetem Warszawskim i Fundacją Sztuk Wizualnych. Wraz z Mateuszem Halawą prowadzi kolumnę Kroniki YouTube na portalu dwutygodnik.com
www.edgarbak.info
Więcej informacji > > >