Ładniej na przystankach - Gazeta.pl

Gazeta.pl

26-11-2009  Autor: Michał Tusk   Źródło: Gazeta.pl   Kategoria: Wiadomości z kraju

Do jutra studenci architektury Politechniki Gdańskiej mogą przedstawiać pomysły na wygląd nowych przystanków przy stadionie w Letnicy. Ma być elegancko jak w zachodnich metropoliach. Ale urzędnicy wylewają nam na głowę także kubeł zimnej wody: nigdzie indziej ładnych wiat już nie planujemy

Na świecie wiaty przystankowe to małe dzieła sztuki. Świadczą o charakterze miasta i uprzyjemniają pasażerom oczekiwanie na autobus czy tramwaj. Ostatnio eleganckie zadaszenia przystanków pojawiają się też w Polsce - choć na razie głównie na papierze. Konkursy na projekty wiat ogłaszano m.in. w Warszawie i we Wrocławiu. W obu przypadkach zwyciężyły prace nieodstające od europejskich standardów.

W tym gronie nie ma jednak Trójmiasta. Tu ciągle królują proste konstrukcje z zielonej blachy (ewentualnie z dodatkiem szkła). Podobne miały stanąć na nowym przystanku tramwajowym przy budowanym stadionie w Letnicy. Obecne perony zostaną zlikwidowane, a całe skrzyżowanie ul. Uczniowskiej, Wielopole i Marynarki Polskiej zamieni się w ogromne rondo wielopasowe, pod którym bezkolizyjnymi tunelami pobiegną dwie jezdnie Trasy Sucharskiego. Przy skrzyżowaniu powstanie nowy przystanek tramwajowy.

- Firma wykonująca dla nas projekt skrzyżowania zaplanowała na przystankach standardowe wiaty - mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. - Uznaliśmy, że sąsiedztwo stadionu zobowiązuje. Dlatego wspólnie z Politechniką Gdańską przygotowaliśmy konkurs dla studentów wydziału architektury.

Jest jeszcze inny powód organizacji konkursu - nowy przystanek będzie ogromny. Każdy z dwóch peronów będzie szeroki na 10 metrów i długi na 90 metrów!

- Wybraliśmy takie rozwiązanie, by podczas imprez na stadionie wysiadanie i wsiadanie z tramwajów odbywało się szybko i sprawnie - mówi Nietupski. W takim przypadku zwykłe wiaty zakrawałyby na kpinę. - Chcemy, by wiaty całkowicie zakrywały perony, żeby podczas opadów deszczu kibice udający się na mecz nie mokli.

Konkurs to nie tylko możliwość przysłużenia się miastu. Dla zwycięzców przygotowano nagrody - za I miejsce 4 tys. zł.

Na podstawie najlepszej pracy firma przygotowująca dokumentację skrzyżowania wykona projekt budowlany i wykonawczy wiaty. Budowa przystanków ruszy prawdopodobnie na przełomie lat 2010 i 2011.

Nic natomiast nie wskazuje, by eleganckie wiaty miały pojawić się także w innych częściach Gdańska - również tam, gdzie powstaną nowe linie tramwajowe. - Projekty trasy na Łostowice są praktycznie gotowe. Na obecnym etapie zmiany nie są już możliwe - mówi Nietupski.

Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com