Do jutra studenci architektury Politechniki Gdańskiej mogą przedstawiać pomysły na wygląd nowych przystanków przy stadionie w Letnicy. Ma być elegancko jak w zachodnich metropoliach. Ale urzędnicy wylewają nam na głowę także kubeł zimnej wody: nigdzie indziej ładnych wiat już nie planujemy
Na świecie wiaty przystankowe to małe dzieła sztuki. Świadczą o charakterze miasta i uprzyjemniają pasażerom oczekiwanie na autobus czy tramwaj. Ostatnio eleganckie zadaszenia przystanków pojawiają się też w Polsce - choć na razie głównie na papierze. Konkursy na projekty wiat ogłaszano m.in. w Warszawie i we Wrocławiu. W obu przypadkach zwyciężyły prace nieodstające od europejskich standardów.
W tym gronie nie ma jednak Trójmiasta. Tu ciągle królują proste konstrukcje z zielonej blachy (ewentualnie z dodatkiem szkła). Podobne miały stanąć na nowym przystanku tramwajowym przy budowanym stadionie w Letnicy. Obecne perony zostaną zlikwidowane, a całe skrzyżowanie ul. Uczniowskiej, Wielopole i Marynarki Polskiej zamieni się w ogromne rondo wielopasowe, pod którym bezkolizyjnymi tunelami pobiegną dwie jezdnie Trasy Sucharskiego. Przy skrzyżowaniu powstanie nowy przystanek tramwajowy.
- Firma wykonująca dla nas projekt skrzyżowania zaplanowała na przystankach standardowe wiaty - mówi Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. - Uznaliśmy, że sąsiedztwo stadionu zobowiązuje. Dlatego wspólnie z Politechniką Gdańską przygotowaliśmy konkurs dla studentów wydziału architektury.
Jest jeszcze inny powód organizacji konkursu - nowy przystanek będzie ogromny. Każdy z dwóch peronów będzie szeroki na 10 metrów i długi na 90 metrów!
- Wybraliśmy takie rozwiązanie, by podczas imprez na stadionie wysiadanie i wsiadanie z tramwajów odbywało się szybko i sprawnie - mówi Nietupski. W takim przypadku zwykłe wiaty zakrawałyby na kpinę. - Chcemy, by wiaty całkowicie zakrywały perony, żeby podczas opadów deszczu kibice udający się na mecz nie mokli.
Konkurs to nie tylko możliwość przysłużenia się miastu. Dla zwycięzców przygotowano nagrody - za I miejsce 4 tys. zł.
Na podstawie najlepszej pracy firma przygotowująca dokumentację skrzyżowania wykona projekt budowlany i wykonawczy wiaty. Budowa przystanków ruszy prawdopodobnie na przełomie lat 2010 i 2011.
Nic natomiast nie wskazuje, by eleganckie wiaty miały pojawić się także w innych częściach Gdańska - również tam, gdzie powstaną nowe linie tramwajowe. - Projekty trasy na Łostowice są praktycznie gotowe. Na obecnym etapie zmiany nie są już możliwe - mówi Nietupski.
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
Wasze opinie
Dodaj komentarz:
Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl
Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl