Realizowany w CSW Łaźnia projekt MODERNIZM – POMIĘDZY WIELKĄ PŁYTĄ A MINIMALIZMEM, na który składają się warsztaty architektoniczne i cykl wykładów, zakłada szczegółową analizę porównawczą późnego modernizmu w Polsce i neomodernizmu w Szwajcarii. Płaszczyznami analizy będą: założenia ideologiczne, socjologiczne, urbanistyczne, konstrukcyjne, procesualne i estetyczne architektury. Celem projektu jest wykazanie jakościowych różnic i podobieństw we współczesności architektonicznej obu krajów oraz analityczne rozpoznanie potencjału projektowego, jak i popełnionych podczas planowania i realizacji błędów wybranych polskich osiedli mieszkaniowych okresu „wielkiej płyty”, przy użyciu współczesnych projektów szwajcarskich jako modelu porównawczego.
- 2009-11-19 - Rozpoczęcie
- 2009-11-23 - Zakończenie
Gdańsk
MODERNIZM – POMIĘDZY WIELKĄ PŁYTĄ A MINIMALIZMEM
Pięciodniowe zajęcia warsztatowe poprowadzą Piotr Fortuna i Piotr Brzoza - polscy architekci pracujący w wiodących szwajcarskich pracowniach architektonicznych oraz Daniel Kiss (ETH Zürich). Warsztatom będą towarzyszyć wykłady prof. Wiesława Andersa (Politechnika Gdańska), dr Jacka Friedricha (ASP w Gdańsku, UG), Matthiasa Heinza i Mathiasa Stockera (pool Architekten, Zürich) i Daniela Kissa (ETH Zürich).
Projekty opracowane podczas warsztatów zostaną zaprezentowane 23 listopada. W trakcie trwania projektu w CSW Łaźnia będzie można także obejrzeć obrazy autorstwa Agaty Nowosielskiej z cyklu „Masy” zainspirowane osiedlami z wielkiej płyty.
Od początku lat 90. awangarda szwajcarskiej architektury nawiązuje do tradycji modernizmu – korygując, rozwijając, a czasem po prostu kopiując tematy estetyki formy, organizacji i funkcji przestrzeni, urbanistyki czy ideologii.
Do początku lat 90. w Polsce budowane były osiedla z wielkiej płyty – zdegenerowane potomstwo późnego modernizmu powojennej Europy, w szczególności jej środkowowschodniej odmiany.
Dystans polityczny, geograficzny i kulturowy istniejący pomiędzy Polską i Szwajcarią do roku 1989 uczynił możliwym owo paradoksalne przesuniecie w rozwoju myśli architektonicznej. Jako wynik tego zjawiska można tłumaczyć trudności z uzyskaniem szerokiej akceptacji społecznej dla pracy szwajcarskich architektów w Polsce. Najbardziej widocznym przykładem może być tutaj publiczna debata wokół projektu Krystiana Kereza na Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Z drugiej strony, obserwując aktualne projekty rozwoju szwajcarskich miast, jak na przykład Erich, Affoltern i Oerlikon, można odnieść wrażenie powielania schematów urbanistycznych negatywnie wypróbowanych w Polsce dwie dekady wcześniej. Pozostaje pytanie, czy wypełnione znacznie lepszą jakościowo masą budowlaną są w stanie okazać się sukcesem przestrzeni.
Sukces szwajcarskiej architektury ostatniego 20-lecia opiera się w dużej mierze na szacunku do tradycji i konsekwentnym rozwoju wartości, wypracowanych przez poprzednie generacje. W tym wypadku są to również roczniki architektów tworzących tak zwane „blokowiska“ - czyli podmiejskie osiedla według założeń modernistycznej urbanistyki: monofukcjonalne satelity mieszkaniowe, budowane w oparciu o industrialne metody prefabrykacji powtarzalnych elementów. Ten okres historii możemy uznać za swoisty „wspólny mianownik“ europejskiej architektury. Od tego punktu jej drogi rozchodzą się jednak w najróżniejszych kierunkach. O ile szwajcarska architektura skutecznie oparła się szaleństwu megalomanii i dyktatowi masowości produkcji, o tyle w Polsce budownictwo osiedlowe osiągało coraz bardziej kuriozalny i nieludzki wymiar. Psychiczny opór przed przejęciem sztafety od naszych poprzedników jest wiec w kontekście polskim jak najbardziej zrozumiały. Niemniej jest to dziedzictwo nie pozbawione wartości i jego odrzucenie wyraźnie zuboża współczesne myślenie planistów.
Kuratorzy projektu: Anna Szynwelska, Piotr Brzoza, Piotr Fortuna
Projekt wspierany przez Szwajcarską Fundacją dla Kultury Pro Helvetia
Program wykładów i wydarzeń w ramach warsztatów architektonicznych MODERNIZM – POMIĘDZY WIELKĄ PŁYTĄ A MINIMALIZMEM w CSW Łaźnia w Gdańsku
Czwartek, 19 listopada 2009
16:00 WPROWADZENIE DO WARSZATÓW i OTWARCIE WYSTAWY: AGATA NOWOSIELSKA – MASY |malarstwo|
Anna Szynwelska |CSW Łaźnia|
16:30 40 LAT MINĘŁO JAK JEDEN DZIEŃ. POLSKIE BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE LAT 60.–80. KONTRA WSPÓŁCZESNY MODERNIZM SZWAJCARSKI
Piotr Fortuna & Piotr Brzoza
18:00 MOJE DOŚWIADCZENIA Z KSZTAŁTOWANIA OSIEDLI MIESZKANIOWYCH W LATACH 1960–1980
prof. Wiesław Anders |Politechnika Gdańska|
Piątek, 20 listopada
18:00 KONCEPCJE URBANISTYCZNE Z LAT 70. REWIZJA
Mathias Heinz & Matthias Stocker |POOL Architekten Zürich|
Sobota, 21 listopada
18:00 URBANISTYCZNA NORMALNOŚĆ I KIERUNKI PROCESÓW ROZBUDOWY W EUROPIE WSCHODNIEJ
Daniel Kiss |ETH Zürich|
Niedziela 22 listopada
18:00 OSIEDLE MIESZKANIOWE W EPOCE NOWOCZESNEJ. IDEA I PRAKTYKA
dr Jacek Friedrich |ASP w Gdańsku, UG|
Poniedziałek 23 listopada
18:00 OTWARCIE WYSTAWY: PREZENTACJA PROJEKTÓW WYKONANYCH PODCZAS WARSZTATÓW