Jak – z perspektywy czasu – oceniamy budynki, które powstały po 1989 roku, w nowej polskiej rzeczywistości? W tym numerze „Architektury-murator” Grzegorz Stiasny wraca do swoich dawnych tekstów i poddaje rewizji własne opinie sprzed lat. Pytanie, które staraliśmy się zadać jest jednak bardziej ogólne – jak wytrzymuje próbę czasu architektura – w fizycznym , funkcjonalnym, społecznym, symbolicznym sensie. Jak zmieniają się kryteria oceny. I – być może – poglądy estetyczne. A więc: Re:wizja. I powtórna wizyta, bowiem zdjęciom budynków sprzed lat towarzyszą nowe; ku zaskoczeniu redakcji często niewiele różniące się od poprzednich. Ewa P. Porębska
PEJZAŻE
Re:wizja - 15 budynków, które w ostatnich 15 latach zmieniały polską architekturę
Każdy budynek poddawany jest próbie czasu. W tym numerze Grzegorz Stiasny, nasz autor od 1994 roku, opisuje, jak pod wpływem nowej sytuacji politycznej, ekonomicznej czy nowych trendów estetycznych zmieniały się współczesne polskie budynki oraz kryteria ich oceny. W swoim tekście powraca do obiektów, które kiedyś recenzował, wybierając po jednym z kolejnych roczników "Architektury". Takim, który jego zdaniem wydaje się najlepiej odzwierciedlać ewolucje stylistyczne, społeczne i socjologiczne. Prezentujemy też archiwalne i wykonane obecnie zdjęcia omawianych budynków.
Autor tekstu: Grzegorz Stiasny, zdjęcie: szkoła podstawowa, Katowice-Giszowiec, realizacja od 1993, fot. prawa Tomasz Zakrzewski, stan obecny, fot. lewa Wojciech Kryński i Tomasz Prażmowski "A-m" 9/95
PREZENTACJE
Centrum handlowo-rozrywkowe Cuprum Arena w Lubinie
(autorzy: Studio ADS, architekci Piotr Zbigniew Barełkowski, Przemysław Borkowicz)
Dzięki projektantom ze Studia ADS powstała jedna z najciekawszych przestrzeni handlowych w Polsce - poznański Stary Browar. Można było oczekiwać, że otwarta niedawno galeria Cuprum Arena w dolnośląskim Lubinie powtórzy ten sukces.
O ile dekoracyjność tego pierwszego była postmodernistyczną grą z przemysłową konwencją, pełną aluzji i cytatów, to formalne bogactwo Cuprum Arena razi sztucznością i banalnością.
Autor tekstu: Tomasz Malkowski, zdjęcie: Jarosław Kaczmarski, amfiteatr przed głównym wejściem
INFORUM
Architektura: danie wyrafinowane - rozmowa z Kengo Kumą
U podstaw tradycyjnej kultury japońskiej leży filozofia zrównoważonego projektowania, ja jednak popieram glokalizację. Wierzę, że jesteśmy w stanie stworzyć coś dobrego, pracując z ludźmi różnych kultur - mówi jeden z najbardziej znanych japońskich architektów, ostatnio coraz częściej projektujący w Europie.
Zdjęcie: Kengo Kuma, © dbox
TECHNIKA
Architektura poprzez technikę. Mieszkalna hybryda w Pekinie
(autor: Steven Holl Architects)
W dziale Technika prezentujemy najnowsze, znaczące realizacje architektoniczne powstałe dzięki wykorzystaniu współczesnych zdobyczy techniki i inżynierii. W listopadzie - kompleks mieszkaniowy autorstwa amerykańskiego architekta Stevena Holla - Linked Hybrid, w którym zastosowano m.in. system rozprowadzający wodę z ujęć geotermalnych, pokrywający około 70% rocznego zapotrzebowania na energię do chłodzenia i ogrzewania budynków. Wszystkie mieszkania podłączono też do zbiorników retencyjnych wyposażonych w filtry ultrafioletowe - czerpaną z nich wodę wykorzystuje się do nawadniania zieleni na terenie osiedla i na dachach oraz spłukiwania toalet.
Autor tekstu: Maciej Lewandowski, na podstawie materiałów od biura Steven Holl Architects i Guy Nordenson and Associates, zdjęcie: widok dziedzińca, Shu He/Steven Holl Architects
OKŁADKA
Jan Feliks Kallwejt (1981) mieszka i pracuje jako freelancer w Warszawie i Barcelonie. Przez kilka lat projektował głównie strony internetowe, obecnie zajmuje się przede wszystkim ilustracją prasową i projektami dla firm odzieżowych. Publikował m.in. w "Guardianie", "Elle" (włoskie wydanie), "BEAST", "Przekroju", "Machinie","Newsweeku", "2+3D" oraz "Playboyu".
Jest autorem okładki albumu hiphopowego artysty AbradAb, dla którego stworzył także grafikę strony internetowej.
Brał udział w wystawach grupowych: Walt Disney is dead w BWA Studio (Wrocław, 2007) oraz Alarm! Warszawa w galerii InfoQultura (Warszawa, 2008). Jego prace cechuje nagromadzenie prostych, często zmultiplikowanych form o ostrym konturze i kontrastowych kolorach tworzących skomplikowane kompozycje. Ostatnio można je było oglądać na wystawie w warszawskiej Cafe Filtry. www.kallwejt.com