Architektura | Design | Budownictwo
Szukaj:
 
 

List Otwarty Przedsiębiorców Uczestniczących w Procesach Budowlanych

do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury; Ministra Gospodarki i Pracy; Ministra Sprawiedliwości;

2009-10-16  Autor: Tadeusz Jurkiewicz   Źródło: autor, Zebrani na Konferencji PIPHB   Kategoria: Wiadomości z kraju

Przepisy art. 647(1) Kodeksu cywilnego i ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o Gwarancji Zapłaty za roboty budowlane (Dz.U. Nr 180, poz. 1758) wprowadziły nową, niewątpliwie potrzebą formę zabezpieczenia należności za roboty budowlane, zgodnie z którą zawierający umowę z podwykonawcą oraz inwestor i wykonawca ponoszą solidarną odpowiedzialność za zapłatę wynagrodzenia za roboty budowlane wykonane przez podwykonawcę, zaś wykonawcy (podwykonawcy) są uprawnieni do żądania zabezpieczenia ich należności za pomocą gwarancji bankowych, ubezpieczeniowych, oraz poręczeń banków. Owo cenne rozwiązanie prawne nie spełniło oczekiwanych przez Ustawodwcę celów, w praktyce nie funkcjonuje, a dodatkowo zostało zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny w listopadzie 2006 roku, co zupełnie zniwelowało i tak iluzoryczne zabezpieczenia.

Wspomniane ustanowienia prawne pomijały również niesłusznie zabezpieczenia wierzytelności innych podmiotów uczestniczących w procesie  budowlanym poza wykonawcą i podwykonawcą robót budowlanych. W szczególności żadną ochroną  nie są objęci:

  • profesjonaliści (inżynierowie/ projektanci, architekci, geodeci...)

  • dostawcy materiałów budowlanych;

  • dostawcy  maszyn i sprzętu;

  • dostawcy  usług

których to roboty nie są zakwalifikowane do Robót Budowalnych, a bez których żaden Proces Budowalny nie mógłby być realizowany.

Trudno znaleźć merytoryczne uzasadnienie dla tak ograniczonego i niesłusznego mechanizmu aktualnego zabezpieczenia należności za roboty wykonywane w Procesie Budowlanym.

Dodatkowo jak już wspomnieliśmy wyżej  wprowadzona Ustawa Gwarancje Zaplaty z lipca 2003 go roku została w kilku punktach zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny, co powoduje, że  nawet w tym ograniczonym zakresie Uczestniczacy w Procesie Budowalnym Wykonawcy i Podwykonawcy nie mają  żadnych  gwarancji zapłaty.

Brak ten jak i  braki   w sformułowaniach istniejących aktów prawnych, jak art. 647.1 powodują  iż:

- szczególnie drobni Przedsiębiorcy ponoszą przykre konsekewncje, wręcz dramaty wynikłe z
- nie zapłacenia za wykonane roboty co w wielu wypadkach prowadzi do bankructw a w efekcie do  zaburzenia porządku społeczno  gospodarczego;
- pozwala  na  nieuczciwe prowadzenie procesów budowalnych, których celem jest wykorzystanie tych luk prawnych do świadomego i zamierzenego niepłacenia za wykonane roboty;
- powoduje w wielu inwestycjach, szczególnie państwowych tzw podwójne płacenie w wyniku niedopatrzeń w realizacji i administracji procesu budowlnego a wynikających bezpośrednio z zastosowania art. 647.1  k.c.

Rozwiązaniem  tej tak ważnej kwesti jest  wprowadzone  przez Komisję Kodyfikacyjną  do projektu zmian Ustawy o Księgach Wieczystych i innych ustaw pojęcie Hipoteka Budowlana. Procedura  tego typu jest  wpisana w  wiele prawodawstw Unii Europejskiej jak i światowych i stosowana od  wielu lat.

Hipoteka Budowlana zabezpiecza interesy wykonawców i podwykonawców Wszystkich Uczestniczących  w Procesach Budowlanych na równych prawach,  jednocześnie jednak poszerzając ochronę należności pozostałych podmiotów biorących udział w procesie inwestycyjnym. Stanowi ona prawo rzeczowe obciążające nieruchomość, na której realizowana jest inwestycja i pozwala na sądową sprzedaż nieruchomości, którą obciąża TYLKO wówczas, gdy należności związane z realizowanym procesem inwestycyjnym / budowlanym  nie są uregulowane. Podkreślenia wymaga fakt, iż omawiana instytucja ma pierwszeństwo przed zwykłą hipoteką ustanowioną na tej samej nieruchomości na zabezpieczenie innych roszczeń.

Wydaje się, że ogólnie omówiona instytucja Hipoteki Budowlanej stanowi cenne rozwiązanie na gruncie gwarancji zapłaty za roboty zrealizowane w procesie budowlanym. Implementowanie jej do polskiego systemu prawnego  będzie dobrym rozwiązaniem służącym interesom wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie inwestycyjnym / budowlanym  stanowiącym motor gospodarki  i pozwoli na wyeliminowanie nieuczciwych płatników z praktyki gospodarczej.

Wnosimy  o to by zapisy  przedstawione  w   art. 110.1 Projektu zmian ustawy o księgach wieczystych  Komisji  Kodyfikacyjnej  Prawa Cywilnego zostały zrewidowane i wprowadzone  tak by implementacja  mechanizmu Hipoteki Budowlanej pozwoliła na realne zabezpieczenia interesów Wszystkich Uczestniczących w Procesach Budowlanych na równych prawach.  W załączeniu przedstawiamy krótka analizę efektów wprowadzenia Hipoteki Budowlanej i związanej z nią Ustawy o Gwarancjach Zapłaty funkcjonujacą  dla przypadków gdy instytucja Hipoteki nie może miec zastowowania (patrz inwestycje liniowe, obiekty Rządowe).

Dalszy brak realnych, prostych i obligatoryjnych zabezpieczeń należnosci w procesach budowlnych będzie pogłębiał zatory płatnicze a tym samym  kłopoty płynności finansowej szczególnie średnich  i małych Przedsiębiorców  co w końcu prowadzi do upadłości  z jej negatywnym wydźwiękiem  społeczno – gospodarczym.

Procedura Hipoteki Budowlanej  stwarza zdrową  sytuację i stosunki pomiędzy Uczstniczącymi Podmiotami w Procesie Budowlanym.  Po prostu nie opłaca się nie płacić,  gdyż dając  proste procedury kontrolne pozwala zapewnić środki na prawidłową realizację Procesu Budowlanego eliminując patologie, uniki i sztucznie stworzone sytuacje niemożności zapłaty.

Jednocześnie wnosimy o  wprowadzenie korekt do Senackiego Projektu (druk 404 s,x)  zmian Ustawy „Gwarancje Zapłaty....”  jaki znajduje się w rekach Komisji Infrastruktury (druk sejmowy 2259) tak by stał się on zaczątkiem  tworzenia   realnych podstaw dla Zabezpieczenia Należności  w Procesach Budowlanych dla Wszystkich  w nim  Uczestniczących na równych prawach.

W szczególności popieramy glos OIUGZ w kwestii wprowadzenia odpowiednich korekt do przedstawionego Projektu Ustawy w zakresie:
 
a) rozszerzenia podmiotowości działania Ustawy na WSZYSTKICH UCZESTNICZACYCH W PROCESIE BUDOWLANYM  a nie jak to jest aktualnie  TYLKO na Wykonawców  i Podwykonawców;
b) wyeliminowanie pojęcia "umowy o roboty budowlane" a zastąpienie  określeniem ogólnym Umowy Cywilno - prawne - gdyż większość umów zawieranych w Procesach Budowlanych jest takimiz - patrz umowy wynajmu, transportu, dostawy, usług, usług projektowych  itd...  Zaś Umowy o Roboty Budowlane stanowią TYLKO cześć   wszystkich umów.
c) należy tez wyeliminować określenie "Wykonawca; Podwykonawca" = gdyż jest to określenie potoczne i łączone po prostu z tym co wykonuje dana czynność - a znaczeniu prawnym jest ono związane właśnie z Umowa o Roboty Budowlane, której to umowy substytutem / produktem jest "obiekt"  wykonany zgodnie z projektem.... itd. jak określa Prawo Budowlane.
- Podkreślamy też że te dwa elementy sa dodatkowo niekonstytucyjne i działają wbrew art. 32 Konstytucji RP, mówiącym o równości wobec prawa i jeśli nie zostaną uwzględnione, to napewno ponownie ustawa zostanie zaskarżona do RPO i  Trybunału Konstytucyjnego.
c) powrócenie do określenia "Zamawiający"   - gdyż określenie <INWESTOR > zawęża stosowanie Ustawy, jak tez  wpłynie na jej  złe funkcjonowanie  i interpretacje - gdyż Inwestor w   jest tez Zamawiającym, o szczególnych walorach  i tylko w układzie umowy z Generalnym Wykonawca - zaś każda  kolejna umowa jest zawierana  w układzie Zamawiający / Realizujący. 
I posługując sie przykładem bardzo szybko będzie niewykonalna jak w następującym przypadku:

Inwestor  zawiera Umowę z Generalnym Wykonawca - ten z kolei zawiera umowy z Podwykonawcami, którzy nie skorzystali z art. 647.1 - wiec ich Inwestor nie zna. Zaś występują o Udzielenie Gwarancji zapłaty do.... Inwestora, zaś ten odpowiada gdyż ich nie może udzielić, bo występujący  nie jest strona w jego/ Inwestora Umowie. I temat jest szybko zamknięty - tyle ze bez efektów.

Dodatkowo, winien być rozszerzony słownik jednoznacznych określeń, gdyż i te używane w tej ustawie jak i innych związanych  nie sa ścisłe - np. <inwestycja> ; <proces budowlany> itd.

Podsumowując  wnosimy o uwzględnienie wszystkich postulatów Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej  Gwarancje Zapłaty działającej  przy naszej Izbie, a posiadającej poparcie  Krajowej Izby Architektów, Mazowieckiej Izby Inżynierów i Techników Budownictwa jak i wielu innych Branżowych Stowarzyszeń i Organizacji.

Zebrani na Konferencji PIPHB  -   

Warszawa  –  16 października 2009 roku

List ten w formacie PDF > > >

Lista podpisów > >  >

Wasze opinie


Dodaj komentarz:

Treść komentarza: Podpis:

captcha

Przepisz kod:


Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl

Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl

Wiadomości z kraju

W roli głównej: tynki ryflowane – projekt Akademika Student Depot

2021-05-17

7000 m2 powierzchni użytkowej, 8 kondygnacji, 341 pokoi hotelowych o wysokim standardzie, do tego rowerownia,… »

Nowe technologie pomagają firmom odnaleźć się w nowej rzeczywistości

2021-04-02

Pandemia COVID-19 wymusiła rozwój procesów digitalizacji w niespotykanym dotychczas tempie i… »

Zmienia się podejście do najmu mieszkań

2021-04-02

W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest… »

 

 
 
Copyright by W-A.pl 2002 - 2024 W-A.pl Projekt i wykonanie .apeiro